Nissan 370Z

Aan de andere kant van het prijzenspectrum bevindt zich de Nissan 370Z.  Sommigen zullen misschien denken dat de Japanner niet in dit gezelschap thuishoort, maar wij hebben altijd een hoge dunk gehad van zowel de 350Z als de 370Z.
Hoewel je kunt stellen dat de nieuwe Z niet zulke grote stappen heeft gezet als eerdere Z’s, is deze nieuwe GT Edition, met een gewijzigde ophanging die door Britse ingenieurs in het Nissan Technical Centre Europe (NTCE) werd fijngeslepen.
Een goede reden om de potente Japanse coupé opnieuw te testen.
De 63.145 euro dure GT Edition biedt naast die gewijzigde ophanging nog zaken als donkergrijze 19-inch wielen, strepen op de flank, satellietnavigatie en een parkeercamera achter.

 

370Z Specificaties

De 370Z wordt volgens klassiek recept gebouwd, doch met goedkopere ingrediënten dan zijn Duitse rivalen.  De atmosferische 3.7 V6-motor onderstreept dit. Met 326 pk en 365 Nm doet hij weliswaar effectief zijn werk, maar hij is verre van enthousiast zodra de naald boven de 6000 min komt. Hij verlangt niet erg naar hoge toeren en maakt ook niet het geluid dat je zou wensen.
Hij klaart de klus, zoveel is zeker, maar dan zonder de klasse van de Duitse krachtbronnen.
Voor de mensen van het NTCE nemen we echter ons petje af, want de ingrepen aan het onderstel hebben geresulteerd in een auto die soepeler en stabieler is dan de originele 370Z.

 

Bochten en Snelheid

Op hoge snelheid gaat hij bij richels en kuilen een beetje deinen, maar de schokdempers brengen hem snel weer in het gareel.
Dankzij de ingrepen is de auto nu veel comfortabeler en ook capabeler.
Mechanische grip is er in overvloed en de stuurinrichting werkt zeer direct, waardoor de Z agiel aanvoelt.
Alleen is er een licht gebrek aan samenhang merkbaar tussen de reactie aan de voorkant en die aan de achterkant – een kortstondige vertraging die hoogstwaarschijnlijk te wijten is aan de zitpositie ver naar achteren, net voor de achteras.
Lange, snelle bochten zijn de specialiteit van deze Nissan: hij volgt feilloos de ingezette koers.
Op kronkeligere wegen met krappe bochten is het allemaal iets minder, maar toch raakt de Japanner ook hier niet gauw van slag.

 

Het Synchro Rev-systeem

Het Synchro Rev-systeem van de Z is briljant.

Aanvankelijk lijkt het verkeerd om een bocht in te stormen zonder ook maar te proberen om toerental en rijtempo te matchen met behulp van heel-and-toe, maar al snel vertrouw je er volledig op.
Het is ons een raadsel waarom nog geen enkele andere fabrikant dit systeem heeft overgenomen, want het paart de moeiteloze bediening én het spektakel van een met flippers bediende transmissie aan de grotere betrokkenheid die een handbak van de bestuurder vraagt.
Je moet echt je stinkende best doen om de Z op een droog wegdek te laten oversturen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *