Horizontale Veerpoten deel 2

Brandstofverbruik

Dat waren factoren die van invloed waren op het brandstofverbruik.
Door toepassing van legeringen van lichtmetaal, plaat-staal in plaats van gegoten staal en kunststoffen, slaagde Peugeot erin de VERA maar liefst 185 kg lichter te maken dan de 925 kg wegende 305.
Toepassing van onder meer voor- en achterspoilers, een gestroomlijnde bodem en een gewijzigde gril gaf een spectaculaire daling te zien van de lucht-weerstandscoëfficiënt van 0,44 tot 0,318.
De motor was eveneens onderhanden genomen.
Dankzij onder andere een hogere compressieverhouding, een geregelde brandstofdosering en een geprogrammeerde ontsteking,
werd een aanzienlijk hoger rendement behaald.
Om alle winst optimaal te benutten, werden voorts een vijfversnellingsbak en een langere eindoverbrenging toegepast.

De resultaten mochten er zijn.
Er werd een brandstofbesparing bereikt variërend van 33 tot 38,5%, terwijl bovendien de maximumsnelheid toenam van 143 tot 156 km per uur.
Eigenschappen als interieurruimte, comfort, uitzicht, carrosseriesterkte en botsveiligheid bleven volledig behouden.
De VERA-studie kreeg een vervolg met een dieselmotor.
Men gebruikte hiervoor een 1360 cc-dieselmotor die, voorzien van een turbo, 62 pk leverde.
De VERA 02 was 185 kg lichter dan de 305 GRD en leverdeten opzichte van de 305-benzinemo¬tor een brandstofbesparing opvan 45%.
In vergelijking met een normale diesel was hij 30% zuiniger.
Het prestatieniveau van deze motor was vergelijkbaar met dat van de 305 GL: de maximum¬snelheid bedroeg 158 km per uur.
Ten slotte volgde eind 1982 de VERA+, met een ingrijpend veranderde carrosserie, waarbij de luchtweerstandscoëfficiënt daalde tot 0,22.
Er werd een ongeblazen 1769 cc-dieselmotor gemonteerd, die bij gelijkblijvende prestaties nog zuiniger bleek te zijn dan de VERA 02. Dit was het dan weer over schokdempers daarom koop snel hier: http://www.onderstelspecialist.nl/schokdempers schokdempers voor jouw auto om het ultieme rij gevoel te krijgen tijdens het rijden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *